Prípadová štúdia: Náklady na dosiahnutie vyššej kvality tovaru
Čo sa stalo
20.2.2018 kolega Ropek nakúpil 52 notebookov Dell Latitude u partnera z Grécka, prevažne modely E7240, ktoré 1.3.2018 dorazili na náš sklad. 14.3.2018 boli kompletne hotové vstupné testy, kontrola kvality a čistenie. Na základe výsledkov sme sa rozhodli 21 notebookov vrátiť dodávateľovi. Dôvodom boli neakceptovateľné vady a nižšia kvalita, ktorá neodpovedá našim garanciám.
Najčastejšie problémy boli: malý škrabanec na displeji, chybný pixel, biela škvrna na displeji, otlčené veko, odretý bok. Na opravu zvyšných 31 kusov notebookov sme museli použiť 6 náhradných displejov, 4 bottom base a niekoľko drobnejších náhradných dielov.
Kompletné náklady na prípravu tovaru do predaja obsahovali náklady na administratívu s vrátením tovaru, objednávku náhradných dielov, prepravné náklady, čas strávený testovaním a čistením vrátených kusov, opravu a výmenu dielov notebookov, ktoré nevyhovovali našim garanciám.
Otlčená farba na funkčnosti síce neuberie, ale našim filtrom neprejde
Ako to dopadlo
Po 24 dňoch práce, na ktorej sa podieľalo 6 ľudí z našej firmy, sme pustili do predaja 31 notebookov (namiesto pôvodne uvažovaných 52 kusov). Príprava trvala o 15 dní dlhšie a náklady na jeden predávaný kus stúpli kvôli „práci navyše“ o 24,50 € bez DPH na každom predávanom notebooku. Túto sumu sme pochopiteľne museli premietnuť do predajnej ceny.
Napríklad Latitude E7240 NTBDELE7240019 z tejto várky tovaru je pre vás aktuálne k dispozícii za 284 € bez DPH. Ak by sme tak úzkostlivo nedodržiavali nami nastavenú normu kvality, bola by cena tohto modelu 259,50 € bez DPH.
Na displejoch bývajú aj oveľa menšie vady, ktoré možno len ťažko odfotiť, tu je zrovna ľahko viditeľná veľká ryha
Vyhodnotenie
Táto cena by bola bezpochyby oveľa atraktívnejšia a porovnateľná vzhľadom k cenám konkurencie. Na slovenskom trhu sú určité firmy, ktoré riešia kvalitu podobne úzkostlivo ako my, to pripúšťame. Chcel som ale týmto krátkym článkom vysvetliť, ako k výsledným predajným cenám dochádzame.
Stále sa niektorí z našich zákazníkov chvália tým, že poznajú nákupnú cenu nášho tovaru. Áno, to pripúšťame, samotná nákupná cena je jedna vec, ale stále väčší vplyv na celkové náklady, a teda aj predajnú cenu, má práca a filter kvality, ktorý predajca aplikuje na tovar. Nakúpiť teda HW je jedna vec, ale garantovať kľúčové vlastnosti na všetkých produktoch je oveľa zložitejšie a tiež finančne náročnejšie.
Prasknuté šasi tiež neprejde, u kusu musíme vymeniť celý vrchný diel alebo ho vrátiť dodávateľovi
Poznámka
Medziročne rastie počet predaných kusov našou firmou rýchlym tempom. Stále viac ale narážame na problém, ako včas zabezpečiť presne ten tovar, ktorý potrebujete, a to v množstve, ktoré dopytujete a hlavne v kvalite, ktorú sme si nastavili.
Hovorí sa, že s odobratým množstvom klesá nákupná cena. Toto bohužiaľ v prípade repasácie neplatí. Kvalitného tovaru je na trhu pramálo a naši dodávatelia to dobre vedia. Nakúpiť teda väčšie množstvo atraktívneho tovaru v dobrej kondícii je stále ťažšie. My toto berieme za našu prvoradú úlohu, ktorej sa naplno venuje kolega Ropek.
Zabezpečiť väčšie množstvo presne tohto tovaru nám bohužiaľ neumožňuje vyjednať lepšiu cenu, pretože o tento tovar je jednoducho boj. Nakupovať repasovaný tovar od veľkých nadnárodných partnerov nie je to isté, ako nakupovať nové IT vybavenia u českých distribútorov.
Ak teda niekto tvrdí, že nakupuje veľké množstvo repasovaného tovaru a vďaka tomu sa dostane na zaujímavejšie nákupné ceny, musí akceptovať priemernú kvalitu, nakupovať všetko, čo je v „balíku“, teda aj to, o čo vy, naši zákazníci, nemáte záujem.
Aby sme zaistili včas správny tovar vo vyhovujúcej kvalite, a pritom udržali konkurencieschopnú cenu, stojí nás to naozaj veeeeľa úsilia. Týmto ďakujeme Jindrovi, ktorý na tom denne maká.
Máte tip na výkup väčšieho množstva techniky Dell z nejakej firmy? Napíšte prosím Jindrovi na ropek@technimax.cz, bude vám určite vďačný :)
Notebooky v garantovanej kvalite | Kontakt pre výkup výpočtovej techniky |