Zmeny sa blíži
Ak sledujete, čo sa deje v biznise, určite ste zaznamenali v médiách množiace sa články na tému recesie. Áno, konjunktúra bola fajn, ale nedostatok zamestnancov a prebytok kapitálu si začal vyberať svoju daň. Rad firiem kríze dokonca víta. Malo by dôjsť k ochladeniu prehriateho trhu nielen s tovarom a službami, ale aj zamestnaneckého trhu.
Priznajme si však, že krízu rad firiem neprežije, história hovorí jasne. Bude sa oddeľovať zrno od pliev a slabšie zahynú. Čo robiť, aby vaša firma patrila medzi tiemi pozostalými? Čo robiť, aby ste si po skončení recesie mohli užívať uvoľneného trhu? Rad existujú desiatky a niektoré sú aj protichodné. Jedno je ale isté. Bude potrebné šetriť, hľadať úspory a prejsť do úsporného režimu.
Ako riešiť HW v období krízy
Aj počas krízy dochádza k starnutiu HW, k nedostatkom, a je potreba majetok spravovať a udržiavať v kondícii. Nastáva doba repasov. Skúsenosti úspešných firiem, ktoré bez úhony prežili krízu z roku 2008, hovorí jasne:
- Kupujeme HW v konfigurácii, ktorú práve potrebujeme, žiadna zbytočná výbava. Nekupujeme v akcii niečo, čo je práve lacné, ale to, čo skutočne potrebujeme. Tovar si radšej konfigurujeme podľa skutočných, minimálnych potrieb v konfigurátore.
- Neutrácate za novu techniku, ale za lacnejšie repasovanú, stále ale so špičkovými službami ako NBD servis, kvalita A a garancie pozáručného servisu. Požiadavka na bleskový servis po celú dobu užití HW je potreba tak v kríze, tak po jej skončení.
- Starostlivo vyberáme svojich dodávateľov a uprednostňujeme tie s dlhšou históriou, ideálne dlhšia ako 10 rokov. Kto prežil krízu minulú, s veľkou pravdepodobnosťou prežije aj túto. Volíme dodávateľov, ktorí budú môcť plniť svoje záväzky aj v období krízy (garancie, servis, reklamácie, atď.).
- HW nakupujeme priebežne a podľa potreby. Nenechávame sa nútiť do jednorazových veľkých nákupov. Vyberáme teda dodávateľa so stabilným sortimentom, jednoducho niekoho, kto má stále skladom vybraný model, a objednávame priebežne. Nikto nechce kupovať techniku dlho dopredu, keď cash-flow môže využiť na investíciám.
- Kríza raz prejde a čo potom? Neuchyľujeme sa k nákupom v akcii, ktoré nás nútia vyberať techniku naprieč výrobcovia a modely tak, aby sme po prekonaní krízy zistili, že máme každý kus iný. Správa takého vybavenia je komplikovaná a drahá. Vyberáme jedného dodávateľa a jeden alebo čo najmenej modelov, a tých sa pri vybavovaní firmy technikou držíme. Údržba, servis a modernizácia jednotného vybavenia je oveľa jednoduchšie a lacnejšie. Je potrebné však vyberať u dodávateľa, ktorý má stabilný sortiment (pozri minulý bod).
Nikomu tieto rady nevnucujeme. Každý má na krízu svoj recept. Najdôležitejšie je brať krízu ako príležitosť. Vyššie uvedené rady sú len výsledkom analýzy diskusií s našimi zákazníkmi, ktorí minulú krízu prežili a v čase konjunktúry vyrástli o ďalší level.
Aký je váš tip na prežitie krízy? Neváhajte sa s nami podeliť!